3.9.2021 - 7.11.2021 klo 12:00 - 16:00
VB-valokuvakeskus Kuninkaankatu 14-16, Kuopio

Lux/Pictura

Kuva: Kreetta Järvenpää: J'adore, 2021.

Länsimaisen taidehistorian mestarimaalarien teokset tunnetaan valon ja valohämyn tunnelmallisesta käytöstä sekä vaikuttavasta asetelmallisuudesta. Myös ensimmäiset valokuvaajat vaalivat muotokuvissaan maalaustaiteen klassisia ja romanttisia piirteitä – valon, varjon ja asetelmien draamaa.

Valokuvaus kehittyi omaksi taidemuodokseen viime vuosisadalla, mutta maalaustaiteen vaikutuksen voi edelleen tunnistaa nykyvalokuvassa. Valokuvauksen ja kuvankäsittelyn teknologia mahdollistaa samalla valolla maalaamisen ja kuvataiteen tyylien yhdistämisen ennen näkemättömällä tavalla. Taiteen perinteiden ja nykyhetken kohtaaminen tekee historian eläväksi.

Lux/Pictura-näyttely esittelee viisi tekijää – Kreetta Järvenpää (s. 1974), Sandra Kantanen (s. 1974), Antti Karppinen (s. 1975), Timo Kelaranta (s. 1951) ja Miikka Vaskola (s. 1975) – joista jokainen lähestyy valoa, kuvaa ja taiteen traditioita omalla tyylillään.

Liput: 8/6 €