24.2.2023 - 4.1.2024
RIISA - Suomen ortodoksinen kirkkomuseo

Vastavoimia – propagandaa ja uskonoppia Neuvostoliitossa

Kuva: RIISA - Suomen ortodoksinen kirkkomuseo

Vastavoimia – propagandaa ja uskonoppia Neuvostoliitossa tuo nähtäville neuvostoliittolaisia uskonnonvastaisia propagandajulisteita 1980-luvulta sekä kirkollisia muistoja samalta ajalta valtiosta, jossa uskontoja ei pitänyt olla.

Näyttely kertoo, miten uskontoon suhtauduttiin ateistisessa valtiossa. Nykykatsojalle propagandajulisteet toimivat myös aikaikkunana Neuvostoliiton arkeen, ja niissä voidaankin nähdä satiiria paitsi kirkkoa, myös inhimillisiä heikkouksia ja yhteiskunnallisia ilmiöitä kohtaan.

Valtion painostuksesta huolimatta uskonnot eivät hiipuneet. Tästä todistavat näyttelyssä nähtävät ja kuultavat muistot kirkollisista opinnoista Leningradissa.