To 3.8.2023 klo 20:00
Kuopion tuomiokirkko Vuorikatu 17, Kuopio

Kesän iltamusiikki | Schumannin lauluja rakkaudesta | Minna Raassina & Raimo Paaso

Kuva: Kuopion tuomiokirkkoseurakunta

Minna Raassina ja Raimo Paaso esittävät lied-musiikin klassikkoteoksia. Lied-musiikki on taidemuoto, jossa runous ja pianonsoitto yhdistyvät rikkaalla tavalla toisiinsa. Tässä konsertissa koetaan hieman erityinen yhdistelmä, sillä molemmat taiteilijat esiintyvät sekä laulajana ja pianistina. Molemmille muusikolle laulaminen ja pianosoitto ovat olleet tärkeitä työkaluja musiikin ilmaisemisessa. Mezzosopraano Minna Raassina laulaa konsertissa Robert Schumannin laulusarjan Frauenliebe und Leben (Op. 42) ja Clara Schumannin kuusi laulua (Op. 13). Baritoni Raimo Paaso laulaa R. Schumannin laulusarjan Dichterliebe (Op. 48).

Laulusarjojen teemana on rakkaus. Runojen tunnekirjo on laaja hullaannuttavasta onnesta riipaisevaan kaihoon ja katkerimpaan pettymykseen.

Mezzosopraano Minna Raassina on esiintynyt mm. Savonlinnan Oopperajuhlilla, Ilmajoen musiikkijuhlilla, Joroisten musiikkipäivillä, Mikkelin kaupunginorkesterin ja Savonlinnan Orkesterin solistina sekä useiden kirkkojen kesämusiikkisarjoissa eri puolilla Suomea. Raassina on Suomen kanttorikuoro CCF:n jäsen ja lauloi Saksan vuosinaan myös prof. Morten Schuldt-Jensenin johtamassa, ammattilaulajista kootussa Gewandhaus-kamarikuorossa. Hänellä on solistikokemusta Suomesta ja Saksasta keskeisistä oratorioista, kuten mm. Bachin H-molli-messu, Johannes-, Markus- ja Matteus-passiot sekä kantaatit, Händelin Messias sekä Mozartin Requiem.

Monipuolinen kirkkomuusikko on urkurina ja pianistina esiintynyt mm. Leipzigin Bach-juhlilla, Saksan Evankelisilla kirkkopäivillä, Savonlinnan Orkesterin solistina (Rheinbergerin II urkukonsertto) sekä kamarimusiikillisissa tehtävissä eturivin laulajien ja kuorojen kanssa (mm. Topi Lehtipuu, Mika Kares, Johann Tilli, Ylioppilaskunnan Laulajat ja Polyteknikkojen kuoro). Hän on vuodesta 2010 lähtien toiminut urkurina ja kosketinsoittajana Savonlinnan Oopperajuhlaorkesterissa.

Omasta sävellystuotannosta mainittakoon mm. yksinlaulut Lassi Nummen Requiem -runoihin sekä Saima Harmajan ja Helvi Juvosen teksteihin sävelletty laulusarja Elämän vuodenajat, joka kutsuttiin osaksi Joensuun Herättäjäjuhlien 2022 ohjelmaa.

Minna Raassina toimii Savonlinnan seurakunnan johtavana kanttorina. Hän on vuodesta 2018 toiminut Suomen Kanttori-urkuriliiton ja AKI-liitot ry:n puheenjohtajana. Raassina valittiin vuonna 2016 Vuoden kanttoriksi (SKUL ry) sekä vuonna 2018 Vuoden Rosinaksi (Savonlinnan liike- ja virkanaiset ry). Raassina valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta ja suoritti A-Diplomkirchenmusikerin-tutkinnon Leipzigin musiikkikorkeakoulussa. Hänen tärkeimpiä laulunopettajiaan ovat olleet Jorma Silvasti (Savonlinna), Dan Karlström (Leipzig) sekä Marit Mönkkönen (Kuopio).

Baritoni Raimo Paaso on valmistunut musiikin maisteriksi ja A-kanttoriksi Sibelius-Akatemiasta pääaineenaan urkujen soitto. Laulua Paaso on opiskellut mm. Esko Jurvelinin ja Olavi Hautsalon johdolla. Kuoronjohtoa hän on opiskellut mm. Heikki Liimolan ja Timo Nuoranteen johdolla. Paaso on suorittanut myös musiikinjohdon erikoistumisopinnot ja johtanut laajoja kirkkomusiikkiteoksia kuten Bachin Johannes- ja Matteus-passion, H-molli-messun sekä Händelin Messias-oratorion.

Hän oli Sofia Magdalena -kamarikuoron taiteellisena johtajana vuosina 2002–2014 ja on johtanut Oulun hiippakunnan oratoriokuoroa vuodesta 2015 alkaen. Paaso toimii myös vuonna 2021 perustetun Voces-lauluyhtyeen taiteellisena johtajana ja tenorilaulajana. Päätyönään Raimo Paaso toimii Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntasihteerinä.

Raimo Paasolle myönnettiin viime vuonna director musices -arvonimi hänen valtakunnallisista ansioistaan korkeatasoisen kirkkomusiikin hyväksi.

Liput: Ohjelma 15 € | opiskelijat, eläkeläiset sekä muut alennusryhmät 10 €. Tuntia ennen konsertin alkua kirkon ovilta.