Tapahtuma on vuodelta 2023.

Su 18.6.2023 klo 13:00
Kuopion Musiikkikeskus Kuopionlahdenkatu 23, Kuopio

Kuopio TALKS: Tanssin voima: Tanssin terveysvaikutukset neurologisissa sairauksissa

Kuva: Kuopio Tanssii ja Soi

Kuopio TALKS: Tanssin voima - Tanssin terveysvaikutukset neurologisissa sairauksissa
Yhteistyössä Itä-Suomen Yliopisto

Millaisia terveysvaikutuksia tanssimisella on? Miksi ja miten tanssiminen kuntouttaa erityisesti neurologisissa sairauksissa?

Tervetuloa kuuntelemaan tanssillisen neurologisen kuntouksen uusia tuulia ja tanssimaan mukana.

Kiti Müller (Kiti Müller on neurologi, joka kutsuu itseään Tiedekokiksi. Hän kirjoittaa ajatusfiilailua blogia (kitimuller.com). Hän opettaa dosenttina Helsingin ja Aalto yliopistossa työelämän neurologiaa ja mobiilin lääketieteen teknologian käytettävyyttä. Hän jakaa tietoa siitä, miten ihmisen fysiologia, fyysinen, psyykkinen ja älyllinen toimintakyky muodostavat kokonaisuuden. Tanssi on tästä hyvä esimerkki. Tanssiaskeleet ovat myös hyvää muistitreeniä ja mielekästä kuntoutusta, joka sopii kaiken ikäisille.

Heikki Tikkanen (liikuntalääketieteen professori, Itä-Suomen Yliopisto)

Seminaarissa mukana:

Neuroliitto on MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastavien sekä heidän läheistensä oma järjestö. Liitto edistää ja valvoo heille tärkeitä asioita yhteiskunnallisessa päätöksenteossa sekä tarjoaa neuvonta-, kuntoutus- ja asumispalveluja.

Itä-Suomen yliopistossa on käynnissä yhdessä Neuroliiton kanssa tutkimus tanssin merkityksestä MS- tautia sairastaville. Tutkimuksen yhteydessä Neuroliitto järjesti Tanssista voimaa- sopeutumista tukevan kurssin MS-tautia sairastaville. Kurssin toteutuksesta ja kokemuksista tanssin merkityksestä neurologisessa kuntoutuksessa paneelissa ovat keskustelemassa Neuroliiton kuntoutussuunnittelija, ft AMK Pirkko Hämäläinen sekä kokemuspuhuja Tanja Pikkuaho.

Liikehäiriösairauksien liitto on valtakunnallinen liikehäiriösairaiden ja heidän läheistensä etujärjestö. Liitto toimii Parkinsonin tautia, essentiaalista vapinaa, dystoniaa, Huntingtonin tautia, epätyypillisiä parkinsonismi-sairauksia ja muita liikehäiriösairauksia sairastavien ja heidän läheistensä hyväksi. Työtä tehdään yhteistyössä jäsenyhdistysten ja niissä toimivien vapaaehtoisten kanssa.

Kuopio TALKS on Kuopio Tanssii ja Soi-festivaalin organisoima seminaarisarja, joka järjestetään 16.-20.6. Musiikkikeskuksen Valohallissa. Seminaarit alkavat klo 13, vapaa pääsy.

Seminaarit myös streamataan Kuopio Tanssii ja Soi:n Youtube- ja Facebook-kanaville, joten etäosallistuminen mahdollista.