23.9. - 16.10.
Galleria Ars Libera Maaherrankatu 3, Kuopio

Leena Mäki-Patola: Samaa maailmaa

Kuva: «Paketti», keramiikka, 2022. © Leena Mäki-Patola.

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.

Avajaiset torstaina 22.9.2022 klo 18-20. Tervetuloa!

”Herään aamulla toisenlaiseen todellisuuteen. Hetkessä kaikki tuntuu olevan toisin. En tavoita eilisen maailmaa. Paikka on sama. Muuta en tunnista. Onko tämä se sama maailma, johon eilen nukahdin?”

Leena Mäki-Patolan työskentelyssä esiintyy usein sisällöllinen ristiriita tai vastakohtien rinnastus. Keskeisiä teemoja ovat jo tovin olleet mm. onni, epäonni ja ennalta-arvaamattomuus. Työskentelyn sisällöt nousevat jokapäiväisistä maailman tapahtumista, joihin Mäki-Patola reagoi herkästi. Samaa maailmaa -näyttely käsittelee rauhaa ja sotaa. Sitä, miten kokemus maailmasta ja olemassaolosta voi hetkessä mullistua. Näyttelyssä asettuvat vastakkain aika ja ajattomuus, hyvä ja paha, hiljaisuus ja melu, rauha ja tuho. Valkoinen ja punainen kohtaavat. Tasapaino horjuu.

BIO:

Leena Mäki-Patola on Varkaudessa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hän valmistui Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1983 Keramiikkataiteen osastolta. Hänen päämateriaalinsa on keramiikka, mutta hän käyttää myös muita materiaaleja ja tekniikoita tavoittaakseen kulloinkin haluamansa lopputuloksen.

Mäki-Patolan teoksia on mm. Valtion taideteostoimikunnan, Designmuseon, Suomen käsityön museon ja Kuopion taidemuseon kokoelmissa. Vuoden 2022 alusta hänelle myönnettiin valtion taiteilijaeläke.

Näyttelyä tukee Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahasto.

Liput: Ilmainen Sisäänpääsy.