Ti 29.11.2022 klo 19:00

Studia Generalia: Urkurina sadan vuoden takaisessa liturgiassa

Kuva: Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikkö

Peter Peitsalon Studia Generalia -luento

Urkurina sadan vuoden takaisessa liturgiassa: Oskar Merikannon aikaisen jumalanpalveluksen rekonstruktio taiteellisena ja tutkimuksellisena prosessina

Mikä oli musiikin asema 1900-luvun alkuvuosikymmenien suomalaisessa pääjumalanpalveluksessa? Millaista jumalanpalvelusmusiikki tuolloin oli ja miten sitä esitettiin? Miten Oskar Merikanto pyrki uudistamaan jumalanpalveluksen musiikkia? Esitelmä etsii vastauksia näihin kysymyksiin sadan vuoden takaisen liturgian rekonstruktiosta käsin.

Urkuri, musiikin tohtori Peter Peitsalo työskentelee yliopistonlehtorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin aineryhmässä Helsingissä.