La 30.10.2021 klo 10:00 - 17:00
Kuopion museo Museokatu 1, Kuopio

Karnevaalit - Planeettojen naamiaiset

Kuva: Kuopion museo

Pohjois-Italiassa järjestettiin renessanssiajalla erilaisia karnevaaleja, joissa syötiin yltäkylläisesti ja nautittiin spektaakkelimaisista esityksistä sekä rikottiin yhteiskunnallisia rooleja ja normeja. Myös Leonardo da Vinci suunnitteli esimerkiksi häihin karnevaalihenkeä huokuvia näytelmiä ja niiden lavastuksia sekä puvustuksia. Kenties tunnetuin näistä oli Planeettojen naamiaiset. Se oli osa Paratiisin juhla -nimistä spektaakkelia, joka esitettiin Gian Galeazzo Sforzan ja Isabella d’Aragonan häissä Sforzan hovissa 1490.

Tule nauttimaan karnevaalitunnelmasta Leonardon hengessä! Ohjelmassa kutkuttavia taikuriesityksiä, renessanssiajan musiikkia ja tanssiesityksiä, tietoiskuja karnevaaleista ja Leonardon spektaakkeleista. Lapsille eläimellisiä satutunteja ja ilmapalloeläimiä. Jotta pääset oikeaan juhlatunnelmaan, suunnittele ja askartele itsellesi karnevaalinaamio Kuopion museolla. Kuopion taidemuseolla kulttuurin nälkäisille aikuisille pureutumista taiteen teemoihin keskusteluoppaan kanssa ja kirjastolla karnevaali- ja juhlateemaisia aineistonäyttelyitä. Yltäkylläisiä syöminkejä tarjoaa Kahvila Kantti karnevaalitarjousten muodossa! Juhlahumussa mukana myös itse Leonardo da Vinci.

Ohjelma:

Kuopion museo / monitoimitila klo 10–17, vapaa pääsy ohjelmaan (näyttelyyn pääsymaksu)

Klo 10.45 Tietoisku: Renessanssiajan juhlat

Klo 11.45 Tietoisku: Leonardon spektaakkelit

Klo 12.30 Taikuri Tapio Salomaa, esityksen jälkeen lapsille tehdään ilmapalloeläimiä.

Klo 14.00 Taikuri Tapio Salomaa, esityksen jälkeen lapsille tehdään ilmapalloeläimiä.

Taikuri Tapio Salomaan estraditaikaesitys sisältää visuaalisia ja todella hämmästyttäviä taikatemppuja. Hän kietoo katsojansa otteeseensa käyttäen välineinä tuttuja esineitä, kuten sanomalehtiä, kananmunia, pelikortteja ja huiveja. Hänen narutemppunsa ovat alan parhaita. Hän on toiminut ammattitaikurina jo 25 vuoden ajan. Tapio on esiintynyt myös TV:ssä, viimeksi Talent Suomi 2020 -kilpailussa. Esityksen kesto n. 20 minuuttia, jonka jälkeen halukkaille tehdään ilmapalloeläimiä kysynnästä riippuen.

Klo 15.30 Renessanssiajan tanssit, Kuopion historiallisten tanssien ryhmä

Kuopion historiallisten tanssien ryhmä tuo renessanssiajan tansseja nähtäväksi karnevaalien kävijöille. Ohjelmassa on esitys- ja hovitansseja Ranskan sekä Italian tanssimestareilta. Luvassa on myös tietoiskuja ajan tanssikulttuurista. Lopuksi opetetaan halukkaille yksinkertainen ranskalaisen renessanssiajan tanssi. Kesto n. 45 minuuttia.
Tee itsellesi oma karnevaalinaamio -työpaja avoinna koko päivän (Kuopion museon työpajatila). Tapaa myös itse Leonardo da Vinci!

Kuopion taidemuseo klo 10–17, ohjelmat näyttelytilassa, jonne museon pääsymaksu.

Klo 14.00 Kuopion kaupunginorkesterin duo Tuula Liimatta/viulu ja Kiira Siikavirta/kontrabasso
Esitystä ovat inspiroineet da Vincin taivaankappaleita koskevat tutkimukset sekä maalaukset. Kesto n. 20 minuuttia.
Keskusteluopas koko päivän näyttelytilassa
Kuopion pääkirjasto klo 10–16, vapaa pääsy

Klo 10.30 Eläimellistä menoa -satutunti, pääkirjaston kokoussali

Klo 11.00 Tanssivat eläinhahmot, pääkirjaston lastenosasto

Klo 12.00 Tanssivat eläinhahmot, pääkirjaston lastenosasto

Klo 13.30 Eläimellistä menoa -satutunti, pääkirjaston kokoussali

Kirjastossa on esillä karnevaali- ja juhlateemaisia aineistonäyttelyitä.

Tapahtumissa huomioidaan koronatilanne ja ajankohtaiset rajoitukset. Tulethan paikalle vain terveenä kasvomaskia käyttäen. Muista myös turvavälit. Kiitos!