To 19.9. klo 16:00 - 22:30
Ohjelmaravintola Maxim Haapaniemenkatu 34, Kuopio
Maxim Kuopio

Anna Murtola La Tierra Blanca

Maailman pohjoisimman flamencolaulajan, oululaislähtöisen Anna Murtolan uusi projekti ”La Tierra Blanca” on maailmanluokan flamencomusiikkia pohjoisesta Suomesta. Alkuvuodesta 2023 julkaistu La Tierra Blanca -albumi on Murtolan toinen soololevy ja sen liveversiona nähdään äänitaidetta, suomenkielistä runoutta ja flamencomusiikkia yhdistävä valovoimainen konsertti.

La Tierra Blanca (suom. Valkoinen maa) on espanjalaisen flamencoperinteen ja laulajan omien pohjoisten juurien välinen liitto. Pohjois-Suomesta lähtöisin olevan Murtolan musiikin sanoitukset ja teemat ammentavat pohjoisesta luonnon- ja mielenmaisemasta, henkilökohtaisista kokemuksista sekä menneisyyden tarinoista. Osin myös suomalaisesta kansanperinteestä.
Konsertissa äänitaiteilja Paavo Impiön luonnonäänten ja synteettisten äänimaisemien kollaasit kohtaavat flamencolaulun herkkyyden ja aseistariisuvan voiman. Koskettavat sävellykset ja sanoitukset yhdistyvät suomalaisen flamencon huippumuusikoista koostuvan kokoonpanon tinkimättömään musiikilliseen osaamiseen.
Anna Murtola, laulu
Joonas Widenius, kitara
Ricardo Padilla, perkussiot
Lotta-Maria Heiskanen, viulu (ja piano)

"Konsertti oli sellainen kokonaistaide-elämys, että saliin olisi halunnut jäädä olemaan. Hetkestä halusi pitää kiinni. Läsnäolon taidetta, musiikkia korville ja sielulle! Eri osa-alueet keskustelivat keskenään. Ne solisivat ja liplattivat yhteen. Jäätä, vettä, siltoja, nuoria mäntyjä, koivuklapien kalketta ja tuomenkukkia." Eeva Kauppinen, kulttuurikriitikko, Kaleva

Elokuussa albumini valittiin yhdeksi Saksan levykriitikoiden vuoden albumi -ehdokkaista ja se on myös kerännyt mukavasti positiivisia arvioita niin livestä kuin levystäkin. Olen myös listattuna vuoden kansanmusiikkitekijä-, sekä vuoden artistiehdokkaaksi Eläköön Folk! -gaalassa 2023.

Maxim avautuu klo 16.00. Ovet saliin avataan klo 19.00. Showtime on klo 20.00
Konsertti toteutetaan istumakatsomona, väliaika